Neregistrovaní uživatelé a komentáře

V době, kdy internet vznikal, nejspíš ještě nikoho nenapadlo, že by mohl být tak snadno zneužitelný ke spamu. V poslední době prý už dokonce 95 % všech e-mailů, které putují internetem, jsou spamy.

Bohužel spam není omezen jen e-maily. Dnes už vám nevyžádané zprávy mohou chodit i přes různé instant messagingové služby. A nevyhýbá se ani webu. Abych byl ještě o něco konkrétnější, nevyhýbá se ani tomuto konkrétnímu webu. Jedná se o tzv. komentářový spam.

S tímto problémem jsem bojoval ještě na starých stránkách, před nasazením redakčního systému Drupal. Spam se tu a tam v diskusi na původních stránkách objevoval, musel jsem ho pak z databáze ručně mazat. A než jsem tam učinil, v diskuzi akorát překážel a dělal ostudu. Poté, co jsem nasadil Drupal, spamu přibylo. Hraje v tom nejspíš roli i fakt, že Drupal je přeci jenom dost často nasazovaný redakční systém a tak se mu spammeři a jejich automatizované nástroje přizpůsobili – určitě víc, než diskusi, kterou jsem si kdysi před lety pro své potřeby programoval sám.

Naštěstí Drupal obsahuje i určité nástroje, jak se spamem bojovat. První linií obrany je i politika, která se nastaví pro komentáře pod články. Doteď byl systém nastaven tak, že komentáře od nepřihlášených (tedy anonymních) uživatelů sice přijímal, ale tyto se nezobrazovaly až do chvíle, než jsem je zkontroloval. Pokud jste zadali komentář jako přihlášený uživatel, toto omezení se vás netýkalo a váš příspěvek se začal na stránce zobrazovat ihned.

Spamů ale přibývalo a jejich kontrola a následné ruční mazání začalo být docela náročné. Proto jsem přemýšlel o dalším kroku v tomto věčném boji. Nasadil jsem antispamové filtry, jejichž přítomnosti si nejspíše většina z vás ani nevšimla. Jeden z nich například rovnou mazal všechny zprávy, jejichž předmět byl „Re: people“. Nevím proč, ale zrovna těchto zpráv se od jara objevilo asi 20 000. Takže tento filtr docela pomohl. A myslím, že žádná smysluplná zpráva se díky tomuto filtru neztratila. Dále třeba pomáhalo zahazovat všechny zprávy, kde byly více než tři odkazy (většina komentářového spamu obsahuje i desítky různých odkazů).

Byl nasazen i bayesovský filtr, který je schopný se sám učit a svoji schopnost zachytávat spamy s postupem času zdokonalovat. Bohužel i přes to existují spamy, které žádný z filtrů nezachytí. A těch spamů pořád přibývá.

Přemýšlel jsem o tom již několik posledních měsíců a nakonec jsem se rozhodl změnit politiku pro přidávání komentářů. Ode dneška budou moci komentáře přidávat pouze registrovaní uživatelé. Registrace nikoho nic nestojí, jen trochu času. Kromě vlastního vyplnění několika málo údajů o vás (v zásadě stačí pouze přihlašovací jméno a e-mail, první heslo vám bude přiděleno, ale můžete si ho pak změnit), sice musíte ještě počítat s prodlevou, než váš účet bude účet schválen, ale tuto proceduru podstupujete jen jednou. Pak už můžete vesele přidávat komentáře, aniž by vás něco zdržovalo a také bez rizika, že náhodou nějakému antispamovému filtru připadaly podezřelé.

O účet na stránkách může požádat kdokoliv, není to omezeno jen na mediky, nebo dokonce mediky z 2. LF. Registrovaných uživatelů už bude skoro tisícovka, takže snad už je tu i dost lidí, kteří se různých diskusí mohou účastnit. Pro neregistrované návštěvníky zatím ponechávám možnost zadávat inzeráty. Kupodivu zde se zatím spamy neobjevují. Pokud si ale inzerát zadáte jako přihlášený uživatel, má to pro vás jednu výhodu – můžete ho upravovat a poté, co pozbude aktuálnosti také sami vymazat.

Doufám, že tuto změnu přijmete s pochopením.