Rok 2006 - leden

Původní diskuse ze stránek Medical Underground. Už pouze pro čtení, k dalšímu diskutování využijte nové diskusní fórum. :-)

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na „Uložit změny“.

2 gymplacka: na znamkach z gymplu vubec nezalezi. Jednak jsou ruzne tezka gymnazia, takze na jednom muze mit clovek samy a druhem by ztezi prolez a druhak je studium na vysoke skole trochu jineho razu. Takze potrebujes: logicke uvazovani, vydrz a pevny nervy. Matematiku vyuzijes pramalo a jedne trojky z fyziky se desit nemusis:-)

Chtěla bych se zeptat,jak je to s povinnou účastí na přednáškách, seminářích apod.Je nutné se připravovat na semináře?Ověřuje vyučující dotazy znalosti studentů,apod. Díky.Prosila o vysvětlení,jak probíhají semináře či praktika.

K předchozímu dotazu: přednášky povinné nejsou, prezence se tam nedělá a záleží na každém jedinci, zda považuje za důležité na ně chodit. Na některé přednášky se chodit vyplatí, jiné (alespoň pro mne) byly naprostou ztrátou času. Co se týče cvičení a seminářů, ty povinné jsou, dělá se prezence - většinou se dá chybět jednou až dvakrát za semestr, někde ale ani to ne. Co se týče ověřování znalostí, je to různé. Někde se píše každou hodinu test (bylo to tak co si pamatuju třeba na anatomii nebo patologii), někde se vyučující průběžně ptá... Na některé semináře se připravují referáty (např. na fyziologii a patofyziologii), na některé je potřeba si dopředu nastudovat pracovní postup (např. na biochemii - cvíka probíhají v laboratoři). A podobně. Takhle to probíhá první tři roky výuky. Od čtvrťáku je bloková výuka, která má zcela jiný charakter. Vždy se po určitou dobu (většinou 1-4 týdny) stážuje jen jeden předmět a přednášky, cvičení a semináře se už moc nerozlišují. Teoretická výuka je nakombinována s pobytem na oddělení a absence bývá během stáže povolena většinou jedna, nebo žádná, ale zase je to individuální. Některé stáže jdou dost ošidit :-) - tedy co se docházky týká, naučit se to musíš, u zkoušky ti neodpustí nikdo nic. Během blokové výuky se dělají zkoušky průběžně, klasické zkouškové období není.

gympalcka: hoj, ozvi se plis na mail, jsme taky v druháku na gympu a můj sen je medicína, plís pisni

prosím o pomoc

Mám dceru v osmé třídě základní školy, kde mají učitele, který přešel z gymnázia. Tento pan učitel zadal žákům a tudíž i mé dceři domácí úkol: "PROČ POUŽÍVAJÍ MUŽI K DÝCHÁNÍ VÍCE BRÁNICI A ŽENY MEZIŽEBERNÍ SVALSTVO?"

I když jsme brouzdali různě po internetu a prohlíželi různé enciklopedie, tak jsme nic nevypátrali. Pokud bude mít někdo odpověď na výše položenou otázku, prosím o její zaslání buď e-mailem (kroft.r@atlas.cz), nebo dejte odpověď na tuto stránku. Předem mockrát děkuji za dceru.

Ano, u dýchání se opravdu

Ano, u dýchání se opravdu rozlišuje abdominální (břišní) a kostální (hrudní, žeberní) typ. Každý dýcháme trochu tak a trochu tak, pravdou ale je, že učebnice anatomie uvádí, že u mužů převažuje abdominální dýchání a u žen kostální. Blázni z fitcenter na to mají zajímavou teorii - ženy prý chtějí vypadat štíhlé a tak více zatahují břicho... :-) V chytrých knížkách se ale dočteme, že je to nejspíš proto, že u žen může v těhotenství docházet i k úplnému vyřazení břišního dýchání (si představte, jak děloha dosahuje až skoro někam k processus xiphoideus - to už tam moc místa na nějaké dýchání nezbývá, o útlaku všech břišních orgánů tak jako tak ani nemluvě). Takže se nejspíš během evoluce prostě vyselektovaly ty ženy, které se bez břišního dýchání obejdou, ostatní se asi při první graviditě udusily...

Předpokládam, že dcera v 8. třídě umí správně napsat "encyklopedie"... :-) Rád bych to upřesnil: bránicí dýchají obě pohlaví (je to jediný hlavní a absolutně nejdůležitější dýchací sval!), pan učitel to žákům říká špatně... Mezižeberní svaly jsou jen pomocný svaly a to pro všechny z nás. Zástava bránice = bez pomoci smrt (v krátké době udušením, ty pomocné mezižeberní nemají šanci to delší dobu utáhnout, ani u kulturisty s buhvíjakýma svalama), jinak nutnost umělé ventilace na přístroji, který dýchá za pacienta "bez bránice". Bez bránice to nejde, pro obě pohlaví bez rozdílu. Tak to jen pro pořádek... :-) Já osobně dýchám do hrudníku (ten se mi při nádechu rozšiřuje), nějací dušní ochablí tlusťoši možná dýchají i "do břicha", ale muj názor je ten, že VŠICHNI máme plíce přece v hrudníku a proto všichni logicky dýcháme do hrudníku (do plic v hrudníku a nikam jinam)... ;-)

Nejspíš je to tim, kam se plíce rozpínají - u "normálních" lidí rovonoměrně (proto jsou ostatně žebra pohyblivý), u ochablých tlusťochů (kterých je asi v současný populaci docela dost - že by z toho vznikla ta generalizace typů dýchání?) jsou i ty žebra "líný se hejbat" a bránice (aby mohla rozšířit plíce) jde cestou nejmenšího odporu (do tučnýho měkkýho břicha - viz mužský (abdominální) typ obezity)... Nevim jestli mam pravdu (všechno si tady sám domejšlim a vymejšlim), ale takhle nějak bych to vysvětlil :-)

Dobry den,mam velky zajem se dostat prave na 2.LF,ale slysel jsem,ze ten pohovor,ktery je soucasti prijimaciho rizeni je dosti subjektivni a rozhoduje o velkem poctu bodu.Zajimalo by mne,jake s tim mate zkusenosti,popripade,jak je nejlepsi se na tom pohovoru prezentovat a jestli ty otazky u prijimaciho testu jsou vice mene podobne tem modelovym jako na 1.LF.Dik moc za odpoved.Ondra

Rekl bych, ze je to subjektivni z podstaty veci - koneckoncu mas ty lidi presvedcit, ze mas o medicinu zajem. Proste to chce asi odhadnout, co by na ty konkretni lidi mohlo platit...

Jestli ale mate nekdo nejakou dobrou radu, tak bych ji rad slysel, protoze me to (doufam) take ceka. Sice to tu uz parkarat probehlo, ale dobrych rad neni nikdy dost :-)

Ano, ten pohovor je subjektivní, ale má zkušenost je taková, že názory studentů, kteří tím prošli, jsou ještě daleko subjektivnější. :-)

Osobně si myslím, že jde hlavně o to, ukázat, že máte trochu přehled (když uchazečka o studium medicíny ani neví, co to je eutanázie, případně ještě začne bulet, že to ve škole nebrali, tak asi něco není v pořádku) a že jste aspoň trochu inteligentní a komunikativní (nezapomeňte, že pak tento dojem musíte budit i u pacientů :-). Témata, co se mi povedlo shromáždit máte ve wiki (to dřív nebývalo a někteří mě od toho i teď odrazují, že to příliš usnadňuji těm, kteří se chtějí všechno "našrotit" zpaměti), takže co víc byste ještě chtěli? :-) Jinak prohledávajte tenhle chat i několik let zpátky, už se to tu probíralo mnohokrát...

To je fakt! Koukej to smazat! Kdo se to ma ucit nazpamet! ;-))

Ahojík lidičky, nemáte někdo v pc nějakou anču nebo neznáte nějaké české stránky s anatomii člověka moc mě zajímá. Prosíím

jen tak bez hledani: http://education.yahoo.com/reference/gray/ ale nekoukal jsem na to.

Nez jsem si prepalil Cihaka (pres internet se mi 600M moc posilat ale nechce), tak jsem toho na netu nasel docela dost - otrepana rada "use google!"

Aaaa ceske, tak to bude mozna trochu problem

pekne pozdravujem vsetkych...

mam jednu otazocku, ako funguje u vas (v CR) vyucba biologie, chemie a fyziky na gymnaziach? lebo po precitani niektorych starsich prispevkov ma zaraza to, ze napr. viacero ludi spomina, ze v 4roc uz nemali napr fyziku ci chemiu, tak tomu nerozumiem, ako je to mozne, tak mi to prosim niekto vysvetlite...

lebo ja vychadzam z vlastnej skusenosti-my sme mali cele prve 3 rocniky po 2 hodiny bio, fyz aj ch. za tyzden, potom v 4 roc sme mali 6 hodin bio, 6 ch a 4 fyz. za tyzden, tak si nedokazem predstavit gymko, na ktorom sa v 4 roc vypusti chemia a pod...

a vychadzam aj z mnohych narazok na prednaskach biochem, ked vobec nekoresponduju s mojimi skusenostami...

no a zrejme to bude mozno z casti aj zym, ze nam od minuleho roka zaviedli 5 maturitnych predmetov povinne, v standardnej alebo nadstandardnej urovni...

tak mi to niekto sa pokuste, ak na to mate cas, v strucnosti vysvetlit, ako to bolo napr. u vas

s prianim uspechu v skuskovom a vidinou polnocnej biofyziky prajem dobru noc

No u nas je povina jen maturita z cestiny a z jazyka. Zbytek si vybiras. V praxi to (aspon u nas na gym.) vypadalo tak, ze f,b,ch prestali existovat ve 4.rocniku jako predmety, ale misto nich si mohl vybrat volitelne seminare (seminar z fyziky, aplikovana matematika, praktikum z chemie, zaklady genetiky, seminar z biologie,...) a pro lidi, kteri z toho predmetu chteli maturovat to bylo snad i povinne.

Celkove mam pocit, ze se vychazi vstric "trhu" - "vsichni chteji jit prece na filosofii, na prava, tak co ty chudacky budeme otravovat s takovejdlema vecma, dyt ja byl na matiku taky blbej (to jsem machr, co?)"

Ještě bych doplnil, že se tu maturovalo (aspoň před 7 lety :-) ze čtyř předmětů, z toho dva musely být jazyky a jeden z toho čeština. A taky se u nás ve čtvrtém ročníku dost dlabalo na některé předměty. Chemie nebyla určitě, biologie snad jo. Taky jsem se divil, proč zeměpis byl jen na první dva roky gymnázia. Já tedy nevím, ale gymnázium má prostě poskytnout všestranné vzdělání - takže tyhle tendence a snahy dělit to třeba na humanitní a přírodovědné větve se mi nelíbili a nelíbí. Když už, tak dát lidem možnost si vybrat z různých volitelných předmětů - ale určité základní pemzum znalostí by měli mít všichni...

Já třeba z těch volitelných věcí chodil na biologii, chemii, fyziku, matematiku, dějepis, programování... První tři byly vzhledem k plánované medicíně nutnost, další prostě proto, že mě to bavilo.

Od přítelkyně jsem slyšel, že třeba u nich byly dokonce snahy ve čtvrtém ročníku zrušit úplně i biologii. Že prý tam všichni chtěli na práva a podobně, tak je tyhle předměty prostě nezajímaly. A když ona jako asi jediná ze třídy nechtěla chodit na "volitelnou" "ZSV", tak jí to ta učitelka pak dávala v normální výuce pěkně sežrat...

Podle mě je to devalvace vzdělání. Jestli je to, co tu kolega ze Slovenska právě napsal pravda, tak si říkám, že na Slovensku si tyto nedostatky zdejšího školství někdo uvědomuje a tak se snaží poskytnout tamním středoškolákům co nejlepší předpoklady k tomu, aby ty české studenty na zdejších školách prostě převálcovali. Smutné, ale asi je to tak. Jestli je to dobře nebo ne, to nechám na každém z vás.

I když pořád jsem optimista a doufám, že to tak není v ČR na všech gymnáziích stejné (a taky to na všech gymnáziích v SR nemusí vypadat tak, jak bylo popisováno). Jestli někdo porovnával učební osnovy pro gymnázia obou států, tak se pochlubte, já na to čas nemám. :-) Ale jestli to takhle půjde dál, to aby člověk snad jednou radši emigroval na Slovensko (třeba až mě bude zajímat vzdělání mých vlastních dětí :-). Doufám, že do té doby tam aspoň vydrží i rovná daň... :o)

Tak já se také přidám do diskuze. Matura před 7 lety? To mě to teprve čeká za 2 roky a to hned nová pěkně debilní forma maturity :-(

Jsem v druháku na gymplu a můj sen je medicína :o))

No tak chemii a biolu máme 2 týdně až do čtvrťáku (v prváku a třeťáku ještě k tomu co 14 dní cvika). Zeměpis je jen do druháku, poté možnost semináře...

No a teď přišla naše inteligentní vláda s novou formou maturity, která odrovná asi všechny, já osobně maturovat s fyziky nechtěla, ale kvůli státní matuře budu muset...

má mít 2 části:

1. část společná pro všechny školy:konaná v dubnu, povinná část z českého jazyka (písemná část na 2 hodiny a část ústní) a cizího jazyka (stejně jak čj), dále volitelný předmět -buď základy společenských věd nebo matika (lehká část) anebo předmět spojený ze 3 předmětů-tj chemie,biologie a fyzika-vše dohromady (tudiš budete maturovat jakoby z jednoho předmětu, ale budete se učit 3), myslím, že je zde ještě volba maturity z výpočetky.

2. část: konaná v květnu, opět ústní část z českého jazyka a cizího a dále jeden volený předmět buď biola, fyzika, chemie (teď už ale samostatně) a myslím, že opět nějaký ten společensko vědní základ či matika (to by měl určit ředitel)...a můžete si k tomu přibrat ještě jeden (to ale jen jestli chcete)

Navíc to bude rozházené do různých dnů, takže jeden den budete třebat maturovat z matiky za týden nebo třeba i hned druhý den z fyziky...

Na ty pisemne casti jsem zvedavy. Nekdy na gymplu (ja tedy take maturoval pred 7 lety ;-)) jsme delali nejake testy, ktere mely byt neco jako ta statni maturita. Bylo kolem toho desne hogofogo, jak se do vyvoje techto skvelych testu investovaly desitky (mozna stovky, uz nevim) milionu... vysledek?

O cestine se nas cestinar vyjadril, ze to museli pripravovat velmi prumerni lide (souhlas), tezka matematika (na hodinu a pul) - po 25 minutach mela cela trida vse hotovo, fyziku jsem propasl, ale pry byla zase neumerne tezka...

Tak za dva roky napis, jake to bylo!

Sonda Maturant nas postihla taky. Ale bylo to jen tak na zkoušku, tak na to dost lidí docela kašlalo (zaškrtávali to třeba tak, aby to tvořilo hezký vzor, etc. :-). Sice někteří učitelé měli tendenci vyhrožovat, že k tomu budou pak nějak přihlížet, ale myslím, že nakonec se tak ani nestalo, nebo to dotyčným bylo jedno... Někdo možná nadával, že ho to rozptyluje od učení se na maturitu (jako bych se tou dobou snad začal už učit - vždyť to proboha bylo někdy v zimě :-).

Jinak se pak maturovalo normálně - tzn. někdy v květnu, čtyři předměty (teoreticky by jich taky mohlo být pět, kdyby někdo chtěl). Dva byly čeština a nějaký ten "světový" jazyk (sorry, ale němčinu fakt za moc světovou nepovažuju :-). Ale do výběru těch dalších dvou nám nikdo nekecal a kdyby tomu tak mělo být (jak popisuje Kiki), tak by mě to docela dost naštvalo...

Na medicínu potřebujete (na přijímačky) hlavně fyziku, chemii a biologii. Ať se vám to líbí, nebo ne. Většina lidí se tedy snažila maturovat z chemie a biologie (k fyzice má pořád dost lidí nějak odpor). Ale asi by to vůbec nebylo špatné, být nějak donucen maturovat i z fyziky... Ale kdyby mi tehdy někdo nakazoval, že jeden z mých maturitních předmětů má být ZSV nebo nějaká podobná zbytečnost, asi by mě to taky docela vadilo...

Přeci jenom, to že má člověk z něčeho maturovat ho donutí aspoň trochu se na danou věc učit. A k fyzice se jinak někteří lidé tlačí dost blbě... Pak na to u přijímaček můžou dojet...

Jinak averze vůči maturitám z matematiky tu byla už před lety, škoda. :-)

Takže pro Kiki - jestli tě státní maturita donutí naučit se fyziku, tak buď jenom ráda. Asi fyziku moc v lásce nemáš, ale říkám Ti, na přijímačky na medicínu (a nejen na ty přijímačky) jí potřebovat budeš...

Myšlenka státní maturity zase tak špatná není, problém asi bude s její implementací. Víte co mě totiž třeba štve? Určitá devalvace maturit. V devadesátých letech jako houby po dešti vznikaly různé integrované školy (z bývalých učňáků) a tihle "učni" pak najednou měli tzv. "maturity". Lidem, kteří je učili, se říkalo "pane profesore". Nevím, mě jako gympláka to trochu uráželo. Pokud bude nějaká standardizovaná maturita, tak gympláci to zvládnou levou zadní a lidé z těchto bývalých učňáků "narazí". Pak jim snad dojde, že studovat dva roky na "manažera" je asi fakt blbost...

Mít rozloženou maturitu do více dnů by taky nebylo špatné, člověk by se soustředil na jedno a kdyby to měl za sebou, tak by mohl být třeba aspoň trochu klidnější... Na medicíně už se pak člověk nikdy nemusí učit tolik různorodých věcí na jeden den. I státnice se dělají v průběhu celého šesťáku...

A jestli se dobře pamatuji, tak součástí maturity z ČJ byla také nějaká písemná práce, která se psala v předstihu snad aspoň měsíc...

Zrovna listuji vzorovymi otazkami z fyziky k prijimackam. Tohle fakt neni fyzika. Az na ridke vyjimky to testuje, jestli ses neco dobre nadrtil zpameti (coz je asi v poradku, pro medika je to asi dulezitejsi). Takze fyzikou bych az tak nevyhrozoval - i kdyz tomu adept nebude rozumet, tak s trochou rozmerove analyzy se tam da zvladnout v podstate vsechno...

Coz me pekne stve, protoze to znamena, ze se na prijimacky z fyziky nejspis et ucit :-((

jeeeej, tak vam dakujem za info, pomohlo.....

neviem, ci som to dostatocne zdoraznil, s tymi predmetmi v 4 roc to bolo tak, ze kazdy si mal cast moznot vybrat, cize napr. ja som vypustil matiku, dejepis atd a zameral sa len na tie, s ktorymi som siel maturovat, obdobne to spravili so svojimi profilovymi predmetmi ti, co sli na pravo, ekonomiu a pod., len hlavne bolo a je, ze este stale na slovensku maju stvrtaci na gymku moznost si vybrat to, co potrebuju, zatial co gymnazialne ucivo z ostatnych predmetov sa preberie za prve 3 roky (joj, co som sa len natrapil pri dejepise :-) )

ad KIKI: neboj, ja som bol 1. (!!!) rocnik, co na SR absolvoval na ostro novu maturitu, nam dali povinne slovencinu+cudzi j.+prirodovedny+2 lubovolne, teda sme ako prvi mali povinne 5 predmetov, este to rozdelili na uroven standardnu (B) a vyssiu (A), pricom sa do buducna uvazuje nad tym, ze VS budu brat na zaklade A-ckovych maturit. a este k tomu vsetkemu zaviedli test zadany centralne z Bratislavy, test zadany interne a klasicku ustnu skusku a vysledna znamka sa preratava cez komplikovane vzorce s pomernym zastupenim vahy jednotlivych cast, no skratka je to nieco uchvatne, no urcite som rad, ze som absolvoval novu maturitu, pretoze uz mam A-cko z biol, chem, fyz a mozno sa to raz zide. a mozem ta len povzbudit, ti prvi to maju najlepsie, pretoze na nich profaci nie su az taki prisni, kedze je to po prvi raz a napr. na nasej skole sa stalo, ze test z matiky zadany z bratislavy (obalky musia byt pre kazdeho maturanta zalepene a bludy a bludy...) prisiel aj s vytlacenymi spravnymi odpovedami :-), no a mne na eseji zo Sj (povinna cast) sa stalo, ze nam zadali od jedneho spisovatela 2 vyroky, na ktore sme mali reflektovat v eseji naraz a po hodine pisania (!!!) nam oznamili, ze vlastne sa mame rozhodnut pre jeden z tychto vyrokov zvlast, bolo to tak kraaaaasne a ohladuplne :-)))), jo a este jedna vec, mat ma pravdu, aj ked mas k fyzike mozno menej vrucny vztah, urcite sa ti zide jednak mna prijimacky a aj na biofyziku na medine, tak len s chutou do toho...

ad mat: nemyslim si, ze by slovenske skolstvo nejako extra vynikalo, no je fakt, ze hlavne to zalezi na konkretnej skole, ktoru absolvujes, pretoze aj u nas su gymnazia a gymnazia...

tak vsetkym buducim maturantom v cechach aj na slovensku prajem vela uspechov !

A stejně s tou fyzikou budu vyhrožovat, ono to totiž není jen o tom, udělat přijímačky... Nějaké ty znalosti fyziky pak člověk potřebuje i během dalšího studia - a hlavně musí být schopný některé věci pochopit. Biofyzika v prvním ročníku je jen začátek...

Tak tos me potesil!

Chtel jsem jen uklidnit lidi, co se toho desi...

Zatím je ještě spousta času, tak si myslím, že to vůbec neuškodí, když se případní zájemci o studium té fyziky budou trochu bát. Je lepší se bát a o to víc se jí teď učit, než se naivně domnívat, že na medicínu stačí jen chemie a biologie a pak být zklamaný...

Já kromě těch dvou jazyků maturoval (jak už jsem psal) z chemie a biologie. Takže jsem tušil, že tyhle dva předměty, jak se na ně budu učit i na maturitu, snad takový problém nebudou. Ale fyziky jsem se bál. Normální výuka fyziky nic moc - tak jsem chodil na nějaký volitelný seminář (který měl naštěstí někdo jiný) a sám se do toho snažil koukat - no a možná jsem opakování z fyziky před přijímačkami věnoval nejvíc energie (oproti těm zbývajícím dvěma předmětům). A jak to dopadlo? Nakonec jsem na tom z té fyziky (které jsem se nejvíc bál) byl asi nejlépe...

Tak se všichni trošku bojte, ale hlavně ať to dobře dopadne. :o)

Předem vám všem chci poděkovat za podporu i za strašení :-)

Dnes mi kamarád, který je v prváku na medině v Plzni, poslal testovky na přijímačky na medinu a myslím, že to nemám vůbec šanci dát...ale času ještě dost.

Zdůvodním vám své obavy z nové matury-hl. z fyziky a mého učení vůbec...

Nemám zrovna 2x dobrou paměť a už vůbec ne super systém na učení. Mám celkem problémy se soustředěností, ve škole se moc koncetrovat nedokáži (vím, na gymplu se bere plno nepodstatných kravinek...), tudíž to doma vidím skoro poprvé, navíc do toho neustále zírám, ale myšlenky u učení nejsou. I 1A4 se učím někdy i hodinu a to z toho moc nevím, lépe se mi učí, když už mě tlačí čas. Vstávám radči o hodinu dřívě a učím se, rychleji mi to leze do hlavy, jelikož už prostě vím, že teď už nemůžu myslet na kraviny, ale jen na učení...chápete?

Takže bych také potřebovala nějaký systém, jak se učit, jelikož žádný nemám a tak mi to moc nepřidává...Navíc má logika není nic moc, vyhovují mi předměty na mechanickou paměť, ikdyž i to trvá...matice třeba absolutně nerozumím, slovní úlohy atd...

Teď k té fyzice, máme na ni třídní ( i na matiku), která po nás neustále ječí, jak jsme blbí atd...ještě se nikdy nestalo, že by nám něco vysvětlila. Když už jsou nějaké náznaky, tak to vysvětlí tak debilně, že s tím akorát každého zblbne. Její vyučovací hodina spočívá v tom, že ještě ani nevleze do třídy a už zkouší a to asi 40 minut, poté co dá pár pětek, tak 5 minut nechá na "probrání" 3 nových učiv! Ty samozřejmě za tak krátký čas probrat nestihne, tak o tom mele o přestávce, kdy už ji stejně nikdo neposlouchá. Hodinu ukončí tím, že zbytek si ještě dobereme a že to zopakujeme další hodinu. To "opakování" ale spočívá v zkoušení nějaké studenta. Jenže jak může být někdo zkoušen z něčeheho, co v životě neslyšel? A takhle to jde every day...na to se balí nové a další učivo, které nám nikdo nevysvětlí a v knížce třeba také vše není. Navíc to musíme umět pouze jejím způsobem (který je totálně nesrozumitelný-zastává heslo"proč dělat věci jednoduše, když jdou dělat i složitě"), jakýkoliv (ač správný) jiný způsob řešení je špatný-na ni to je asi moc složité,ona se vždy jen něco naučí zpaměti a když ji to řekně někdo jinak, než má nabiflované, tak je z toho vedle.

Uvedu příklad: Tak jsme měli fyziku a šla jsem za ní s kámoškou, že jestli nám nevysvětlí úkol, že jsme v tom úplně mimo a ona že ne, že nás na to vyvolá a my že jsme ji teď přece řekli, že to nechápem a ona " to se vám v té hlavě tou nervozitou nějak rozuzlí..." , tak přišla do hodiny a my jsme se celá třída omluvila, ať to vysvětlí atd...tak byla na nervy ale sama nevěděla co s tím, stále si to četla v knížce, co že to po ní vlatně chtějí, začala být pěkně nervozní, nejdřív nedokázala spočítat 3*35, na to si vzala kalkulačku (inteligentní stroj, který vše spočítá-jak říká ona) a když objevila "8. div světa" tak pak zjistila, že ji to stejně vůbec nevyšlo, tak se šla faakt nenápadně podívat do knížky kolik že to má vyjít, u tabule si přepsala znaménka, aby ji to vyšlo, napsala výsledek a šla se jakože poprvé podívat na správný výsledek.."jéé vyšlo mi to", to je údiv...vůbec to nedokázala vysvětlit, bez výsledků by to vůbec nevypočítala. Takhle "spočítala" všech 6 příkladů a my z toho měli prd. Na závěr dodala, že je to stupidní, že co na tom nechápeme a že si z toho další hodinu napíšeme písemku se to asi budu muset naučit zpaměti, si to vůbec nedokážu logicky odvodit..nebo napíšu totální kraviny, správný výsledek a ji to ani nedojde

Pak jsme šli do multimediálky a pouštěla nám nějaké videa o ideálním plynu nebo něco takového, pak ji tam najel nějaký test a ona si toho nevšimla, takže tam vždy byla nějaká otázka a 4 tvrzení, kdy 3 byly vždy nesprávné a ona si vždy přečetla tu otázku (ani ji nedošlo že to je otázka) a u těch tvrzení jen říkala, "ano, vidíte , to jsem vám taky vysvětlovala, takže tady máte vždy shrnutí toho učiva" vždy, jak přečetla ty špatně tvrzení , tak z ní vypadlo " no když to říká počítač, tak to bude asi pravda" , tak to už jsme se fakt začali smát...To jen pro představu naší tzv. "třídní"

To třeba na chemii a biolu máme bezvadného profesora, je mlady (minulý rok akorát udělal VŠ) no a hned ho pustili mezi puberťáky. V prváku nás učil vysokoškolské učivo a nějak ho to nestresovalo, se slovy "aspoň pak budete na výšce popředu" si mlel dále to své...třída si ale pak stěžovala, tak už jsme najeli na středoškolské kecy...

S učením mám problémy (spíše s tou technikou-za každou radu,jak se učit, budu vděčná!), ale zatím se prostě dokážu přinutit, ikdyby to znamenalo, že nepůjdu spát...

Jsem zvědavá na reakce.

S chemii a biologii Ti neporadim, protoze z tech mam take trochu vitr (kyticky fuj!) ale ta fyzika...!

Uz jsem to psal, ale at to nezapadne: ROZMEROVA ANALYZA

da se s ni udelat hrozne moc a hlavne na multiple choice testy je jako delana - priklad: v testovych otazkach je par vzorcu a mas z nich vybrat ty, ktere dobre definuji praci. Vubec nemusis tusit, jak vselijak se da prace spocitat. Staci vedet, ze to ma vyjit v joulech, coz newton . metr (wat . sekunda,...)

Nebo dostanes zadanych par velicin a mas z toho spocitat, co ja vim treba silu. Tak je proste slozis dohromady tak aby ti vysly newtony (kg .m . s^-2). Samozrejme to muze pokazit nejaka multiplikativni bezrozmerna konstanta, ale ve stredoskolske fyzice je to vetsinou 1 ne 1/2 a tech ostatnich (s rozmerem je par).

Jeste me napadl jeden priklad: pred dvema lety bylo v prijimackach (na gympl!) zadano par vzorcu a mela jsi vybrat ten ktery udava povrch elipsoidu... desny problem, rodice si stezovali... no akorat jeden z tech vzorcu vysel metrech ctverecnich :-)

Eventuelne si najdi doucovani, stredoskolska fyzika na tehle urovni (prijimacek) jde urcite zvladnout... jak to bude dal na medicine netusim.

mohl by se mi prosím ozvat někdo kdo dělá medicínu, pokud možno z nějakých posledních ročníků. potřeboval bych se poptat na pár věcí. díkec

Troska by som pridala par slov, k tej fyzike. Je to urcite len zaciatok toho co caka kazdeho kto sa na medicinu dostane, pretoze to bude len horsie a tazsie. To su slova isteho pedagoga z 2. LF a myslim, ze su pravdive. Teraz je to nechut do fyziky,ani ja ju velmi nemusim :( , ale staci troska chuti a potom to ide (a koniec koncov je to len pol roka z nasho zivota do prijimaciek, takze to nie je az taka hroza).Takze hor sa do ucenia :) Skola caka....

Jirka: Tak se poptej tady. :-)

Veronika: Ano, jen půj roku do přijímaček (no, spíš už asi méně :-). Pak jeden semestr biofyzika. Ve druháku 2 semestry fyziologie - tam je fyzika často potřeba taky. Podobně v patofyziologii - i když tam už asi o moc víc fyziky, než ve fyziologii nebude. Pak ve čtvrtám ročníku blok zobrazovacích metod a nukleární medicíny... Něco také v oftalmologii... Vlastně nějaká ta fyzika už vás pak bude provádět pořád. :-)

Ahoj lidičky, pokud můžu, měla bych na vás pár otázek..chystám se na 2.lf, budu se snažit se sem dostat za každou cenu, jelikož už jsem prodělala studium na VOŠ a vidím že to nikam nevede, opradu moc o to stojím..Jenže!Moji rodiče mě v mých 22letech něchtějí sponzorovat a tak mam práci na půl úvazku u záchranky, učit se tam dá v pohodě, protože převážnou část dne sedíme a čekáme jestli se něco někde stane. V tom by problém nebyl, ale vzhledem k tomu, že musím odsloužit 8 služeb měsíčně (zhruba 5denních a 3noční) tak se chci zeptat jak je to s individuálním plánem studia nebo povinnou docházkou? Myslíte, že by mi mohli vyjít vstříc? Jsem hotová zdr. sestra, navíc záchrannář, takže praxe mam celkem dost, ale o tom to asi není..A taky ještě jedna věc..chodím na přípravné kursy che,bi,fy ale mam pocit, že mi to skoro nic nedává..připadá mi,že je toho málo..můžete mi prosím doporučit nějakou literaturu, podle které bych se mohla kvalitně a sama připravit na přijímačky na 2.lf? Učení mě baví, tak nevadí když toho bude víc..moooc díky G.

Na 2.LF predavaju knizky sada za 300 Kc, priprava k prijimackam CH,B,F. Pripadne ak sa tam nemas ako dostat tak Ti poslu postou. A k tomu individualnemu studiu, urcite sa to da. Ale kedze pises, ze je to 5 dennych/mesiac, nedalo by sa to tak naplanovat,aby si ich mala ked nie je skola? A este zavisi od predmetu,niekde mozes chybat a niekde vobec. Ale ako sa hovori, vsetko sa da ked sa chce. Drzim Ti palce a snad sa potom na skole stretneme :)

Pětkrát za měsíc? Taky si myslím, že by to mělo být v pohodě, zvlášť kdyby si je člověk dal na víkendy. :-) A 5 služeb je půl úvazku? Nesjou to takové ty služby na 36 hodin? :-)

Ad literatura na přípravu. Já vždycky doporučoval Přehled středoškolské fyziky, Přehled středoškolské biologie a Přehled středoškolské chemie (nebo něco s velmi podobnými názvy). To co vydává fakulta, jsou jen modelové otázky. A otázky u přijímaček se můžou změnit. Nový děkan je také proti tomu, aby fakulta vydávala nějaké otázky, uchazeči o studium se to našprtali jak cvičené opice a u přijímaček se pak vybírali ty nejlépe vycvičené opičky...

Přípravné kurzy se můžou dost lišit, záleží na tom, kdo to organizuje a kdo tam učí. Často to bývá jen pro prachy...

Přehled středoškolské fyziky, Přehled středoškolské biologie, Přehled středoškolské chemie podle me uplne staci na pripravu :) Jsou to stredne obsahly svazky a myslim, ze se to da obsahnout. Takzvany "kostky" jsou podle me vhodny a dobry pro zopakovani 3 dny pred prijimackama.

Co se modelovych otazek tyce, tak tenhle komercni degradujici paskvil existuje jen par poslednich let a my, za kterych jeste neexistovali, proti nim casto protestujeme. 2.LF prijima v soucasny dobe cca 13% uchazecu, coz je nejvyberovejsi v Cesku. A kdyz vsechny ostatni fakulty jsou nadseny, ze ty otazky vydavaji, tak nevidim problem v tom, u nas je zrusit. Podle me i pro vsechny budouci studenty je to mnohem lepsi pocit, kdyz se dostanou na prestizni fakultu.

A na pripravne kurzy jsem treba ja jezdil do Plzne, bylo to super, prijemne s prijemnyma lidma jsem stravil uz nevim kolik sobot, ale na prijimacky kamkoliv jinam to nemelo vyznam vubec zadnej.

.. a vam vsem, co se ucastnite tohodle fora a mate samozrejme trochu strach, preju at se na 2LF dostanete! Dyt kdo jinej, nez ten kdo o to stoji a zajima se o to pul roku, rok, dva roky predem, by mel uspet :o) Pak uz jen trochu stesti (ktery je pak treba na 2LF 45x - tolik zkousek cca je) a je to doma :o)

MaT: psala jsem 5denních a 3noční..po 12hodinách..zhruba 96hodin, víc bych na půl úvazku ani nechtěla :o)

Jinak mockrát děkuji, trochu ste mě uklidnili, jen doufám, že mi vyjdou vstříc i v práci..ani nevíte jak moc bych chtěla být jednou z vás..obdivuji každého, který se dostane (právem) na LF a hlavně toho kdo ji úspěšně dokončí..

A ty kursy (pro příští zájemce)..bacha na agenturu sídlící na Štrossmajerově náměstí (s názvem 2.jména učitele národů:o)..akorát spousta slibů jak kvalitně připraví apod. a skutek utek..akorát jsem vyhodila 7500,- z fyziky jsme měli kluka, kterého to nebavilo, chodil nepřipravený a když se ho člověk zeptal na něco z testů, tak to hledal půl hodiny v knize..teď máme chemii, to je trošku lepší, ale nechci předbíhat, pak bio a myslím, že v květnu už nebudu z té fyz vědět vůbec nic..

Jo a měla bych jednu prosbičku, tuhle testovou úlohu mi nedokázal vysvětlit učitel na fyziku (z kursů), tak jestli náhodou nevíte podle jakého vzorce se to počítá a na co se mam zaměřit..z knih co mám doma jsem to nevyčetla :o( :

Defibrilátor obnovuje pravidelnou srd.činnost pomocí přesně dávkovaného elektrického výboje z kondenzátoru. Na jaké napětí musí být nabit kondezátor o velikosti 2mF, abychom dosáhli výboje o energii 250J? Děkuji G.

Co je, prosim Te, ten ucitel zac? ;-)

alors: W=(1/2)C*U^2, W je ta energie (v joulech), takze U=(2W/C)^(1/2)... cili U=500V. Zajima Te proc, nebo jsi chtela jen ten vzorec?

Nejspis by to mohlo byt v takove te rade "fyzika pro stredni skoly" od promethea.

Honza: Děkuji mockrát, kdyby si mi k tomu podal i nějaké vysvětlení proč, byla bych ti vděčná ještě víc..:o)

Jo a ten učitel..no říkal, že na "hnojárně" nic takového neprobírali..:o)

No hlavne, ze se citi kvalifikovan ucit fyziku! :-)

Doufam, ze Ti v tom neudelam gulas, bez obrazku to nebude uplne ono...

Naboj na kondenzatoru je dan (z definice kapacity) Q=CU. Pokud se pod napetim U premisti castice o celkovem naboji Q elektricke sily vykonaji praci W=UQ (da se to snadno odvodit z definice potencialu)

Takze by to vypadalo, ze ten vztah bude W=C.U^2, jenze pri vybijeni kondenzatoru napeti linearne klesa, odtud ta 1/2 - je to "ta sama 1/2" jako je u vzorce pro vypocet drahy rovnomerne zrychleneho primocareho pohybu.

Pokusil jsem se napsat, jak by se to delalo poradne (i se stredoskolskou matematikou to jde), ale bez obrazku bych Ti v tom opravdu udelal jenom zmatek... kdyby Te to vazne zajimalo (i kdyz myslim, ze to neprotrebujes), tak to muzu napsat a poslat v pdf.

Děkuji, moc si mi pomohl. Tohle mi stačí, teď už alespoň vím, na co se mám zaměřit..A taky doufám, že to nějak někde uplatním, třeba při přijímačkách..;o)

Jak já už bych to chtěla mít za sebou..

Jak je to tedy s temi prijimackami? Pred par tydny (mesici) tu nekdo psal, ze se v prijimackach skoro zadne otazky z toho souboru nevyskytly. A ted to tu vypada, ze se vazne staci naucit nazpamet 3 knizky (a koneckoncu v programu noveho dekana je to implicitne receno take)... Jak je to doopravdy?

Teď budu trošku vařit z vody, ale domnívám se, že v současné době jsou ty přijímačky asi docela dost stavěné podle modelových otázek, nový děkan má v plánu to, aby se ten poměr otázek, které jsou podle modelových a těch, které ne, poněkud výrazněji změnil ve prospěch těch, co tam nejsou. Že by ty poslední přijímačky vůbec nebyly podle modelových otázek se mi nějak nezdá - a ani si nepamatuji, že by to tu někdo psal. Je možné, že jde třeba o stejné příklady, ale pokaždé s jinými čísly (oproti tomu na 1. LF, co si pamatuji, byla před lety i stejná čísla, to bylo fakt záležitost pro cvičené makaky).

Na aktuální stav bych se vyptával buď na studijním oddělení (které se na organizaci přijímacích zkoušek myslím také podílí a na takového dotazy by měli znát odpovědi; např. olga.lupacova@lfmotol.cuni.cz) a nebo lidí, kteří jsou za průběh přijímacího řízení přímo zodpovědní (a často se i podílí na tvorbě otázek) - což by v tomto konkrétním případě měl být proděkan pro studijní záležitosti (jestli se něco nezměnilo, tak je to profesor Pelouch z Ústavu lékařské chemie a biochemie - vaclav.pelouch@lfmotol.cuni.cz). Pokud se na ně takových dotazů nesesype moc, tak snad budou ochotně odpovídat. :-)

A možná ještě něco - pokud se vám někomu povede něco zjistit, napište to buď do wiki a nebo aspoň přímo sem, ať aspoň až se bude někdo ptát příště, odkážeme na takovou informaci a ušetříme vzácný čas akademických pracovníků 2. LF. :-)

Asi jsem se prekouk. Ale prisahal bych, ze jsem to v nejake diskuzi videl... ;-)

Zajímalo by mě jestli to chce děkan změnit už tenhle rok nebo až příští..ono totiž když srovnám učebnice a ty testy, tak zjišťuju, že z těch testů toho moc v učebnicích není..je to taková celkem teorie na naučení, tak nevím jestli se mám učit podle učebnic nebo testů..asi obojí, ale toho je..achich jo..

Jsi rikala, ze Te uceni bavi ne? ;-)

Tak na tohle jsem čekala a zrovna od Tebe, věřil bys tomu??? ... Samozřejmě, :o) ale když toho bude moc, nebudu to umět tak dobře jak bych chtěla..:o) má paměť není neomezená;o) raději bych chtěla vsadit na jistotu, je to pro mě důležité!

Ale jo veril, ja jsem desne pruhlednej ;-)

Napisu jim, jelikoz me to taky zajima... pak to sem hodim (pokud mi tedy odpovi)